torsdag 5. august 2010

28.07 - 04.08: Skjelbreidtunet- Sandvika.

Gikk fra Skjeldbreitunet kl.09, de förste 6 km på vei til Sörsetra. Her tok vi en liten rast för vi gikk ut i terrenget. Kom tidlig inn på myr, men etter hvert som vi kom opp i höyden ble det lettere å gå. Gikk til Hukkelåstjönna og satte opp telt for kvelden.Väret var helt topp og det betyr mye insekter!! Neste dag gikk vi til Gressåmoen for overnatting, endel myr og motbakker var det,men frem må vi! :)Neste overnatting hadde vi på Gjevsjöen og vi hadde en laang dagsmarsj foran oss fra Gressåmoen. For å gjöre en lang historie kort: Mil etter mil i myr etter MYR!!! Kom til Gjevsjöen kl.20 og vi hadde gått i regn hele dagen mer og mindre. Var nok uheldig med husväret vårt for engangs skyld, rått og kaldt!:( Neste morgen starta vi ut og fortsatte i myr,men nå fulgte vi strömlinja over til Holden fjellgård. Det er vanvittig tungt å gå i myr dag etter dag. Kom inn til ei flott hytte om ettermiddagen i fint vär. Neste stopp på ferden vår er Gaundalen fjellgård. Vi fölger fortsatt strömlinja og går i MYR!! 2km för Gaundalen har vi en när björnen opplevelse, vi treffer på ett STORT björnespor. 50 meter lengre frem ligger en sau som er slått til döde. Ikke noen hyggelig opplevelse. Vel fremme på gården blir vi innlosjert i en fin hytte og blir tilbudt å ta oss en dusj. Her fikk vi vite at det var en skadeskutt björn i området så deler av terrenget var avsperret. Mandagsmorgen går vi fra Gaundalen og retning Skjäkerdalshytta. Ser avföring fra björn og ser oss godt over skuldrene underveis og vi går selvsagt i myr! :)Går gjennom Sukkertoppskardet og får en veldig bratt nedstigning fra skardet, men ned kom vi på ett vis. Ikke langt fra Sjäkervannet treffer vi fam.Lorås som ser etter multer. Eldste dame i det fölget var mor Lorås på 92 år og veldig sprek. Vi ble bedt ned på hytta på en iskald forfriskning og fikk med oss 3 örretter til aftens. Ankom Skjäkerdalshytta kl.21.15, fyr i ovnen,middag og i seng. Fra Skjäkerdal til Åbofjellet,her skal vi overnatte på hytta til Arne Gunnar og Åse. Åse er söskenbarnet til Unni og vi får en kongelig mottakelse. Masse god mat og god drikke. Vi har dato 04.08 og vi går til Innstua som ligger i Sandvika, Verdal kommune,Nord Tröndelag. Her tar vi farvel med vår gode venn,butler,sherpa og bodyguard Sven. Han fortsetter sin ferd og vi skal ha en velfortjent hviledag!