lørdag 12. juni 2010

07.06 - 11.06. Dag 10-15 Eibydalen til Kvænangsbotn.

Da er vi tilbake på trygg grunn å har mobildekning.Siden vi forlot Eiby på mandag har vi hatt mange fine opplevelser men også mange tunge tak. Førse dagen fulgte vi en sti fra Gamplia og innover Finnmarksvidda. Bratt var det og sekkene var tunge! Etter 1,7mil fant vi utrolig nok en plass vi kunne slå opp telt. Det blåste kald nordavind men telt opp og mat i skrotten. Sovna umiddelbart!!

Tirsdagmorgen sto vi opp til snøvær og spiste frokost mellom bygene. Pakket leiren og la i vei.Før lunsj gikk vi fortsatt på sti,men etter lunsj var vi overlatt til oss selv. GPS og kart/kompass.Været gikk fra snø til sol utover dagen Hadde en del elvevadinger i dag og da var det å ha tunga rett i munnen.Utpå kvelden fant vi en fin teltplass og sola var oppe hele natta!

Onsdagmorgen startet vi som vanlig tidlig, i dag forlot vi Finnmark og gikk inn i Troms. Jippi! Gikk mere i snø i dag og "datt"en del igjennom pgatung oppakning. Været var fantastisk og vi hadde en stor reinsflokk som passerte ca.100 m foran oss. Vi gikk noen timer til og kom til elva Baddajohka,den skulle vi etter planen krysse. Elva var både bred og stri.Vi valgte å vente til torsdag før kryssing. Fant ei hytte som het 33 Spalca,hytta var låst,men nøkkelen sto i døra. Vi overnattet på hytta,torsdagmorgen var det snøSTORM ute. Vi besluttet og bli på hytta og ta en hviledag for restitusjon med Cura Heat nakke,kne,ankler,rygg,ja overalt. Etter besikting av elva utpå dagen besluttet "tursjefen" at det itj kom på tale å kryss elva. Tidlig i seng!!

Fredagmorgen opp kl.04.30, avgang fra hytta kl.06.30 retning Kvænangsbotn. Fin tur nedover langs den stri elva vår. Så møtte vi en foss som ikke lot seg passere,da bars det opp til fjells. Det var bratt og langt og lengre enn langt.Til slutt så vi Kvænansbotn,men vi brukte 7 timer ned dit.Det var veldig bratt nedgang. Vi ankom Bjørkenes camping kl.21.00,da hadde vi vært på tur i 14 1/2 time! : ) Middag og dusj og rett i seng.

Lørdag 12.06.Vi tar buss fra Sørkjosen til Oteren der vår alles kjære Torgeir hentet oss. Vi skal overnatte til søndag så kjører han oss ut til Galggo. Der vi fortsetter etter planlagt rute til Goldahytta. Den biten Baddajohka"snøt" oss for tar vi til neste år. Naturkreftene rår ikke engang "tursjefen" over. Mulig vi blir ute av dekning enstund igjen,men fortvil ikke vi kommer sterkt tilbake. I skrivende stund,hyggelig lag og ved godt mot!! SO long! ; )
Bildet under: Unni klar for Finnmarksvidda.

1. elinbrandvik1978@hotmail.com13. juni 2010 kl. 07:49

Hei igjen jenter!
    Godt å hør at det e bra me dokk!Har itt vorre noe bra vær i Oslo heller!No e det snart ferie for mæ. Ska bare en tur te Tr.heim. VM i fotball har starta, så da e æ sysselsatt på ettermiddagan.Koselig å inn å sjå kossen det går me dokk.Dette e 3.hælga æ jobbe, så no ska det bli godt me et par fridaga.Fortsatt GO TUR ! Klæm fra Trøndertuppa!

2. Nå va det godt å hør fra dokker igjen - det var like før jeg sendte ut en etterlysning - følger med hver dag og da blir en hel uke uten nytt fra dere litt lenge.... Godt å høre at alt er bra - høres ut som det er mange utfordringer og store variasjoner - men slik er naturen :-) Dokker e så tøff så :-) God tur videre! Hilsen ellen & han med "laseren"

3. Hei på dere:)nå er dere kommet i det distriktet som jeg har minne røtter i:)Over Kvenangsfjellet ligger en liten plass som heter Oksfjordhamn,der har jeg mange ferieminner fra:)Godt å høre at dere er fornuftige og ikke trosser naturkreftene:)Kent var innom meg her om dagen,hørte han og Yngve skulle møte dere når dere er i nordland:)God tur videre stor klem fra Janne Irene

4. hei igjen:-))koselig å høre fra dere igjen,savner deg på jobb:-)hehe.men god tur videre da,å tøffe er dere.klem.

5. Hei!! Sender en liten hilsen fra Skatt Øst på Jessheim. Vi følger i spenning med på turen deres, selv om vi er dårlige på å skrive kommentarer. Godt å se at turen har gått bra så langt. Her er det lite nytt. Alt er som det pleier, bortsett fra ny vannkoker:-) Raumertråkket gikk bra for oss alle. Ingen uhell og flott vær. Ønsker dere god tur videre!! Hilsen Olsen-banden

6. Hei igjen!!! Litt av en tur,må æ sei!! D e itj akkurat sommer i Norge i år,så de får virkelig prøvd dåkk,tøffinga!!!!!! I mårrå skulla du jo ha vært på Frosta, Unni,for da e d dags for d store søskenbarn træffet vårres!! Æ glede mæ, å e spent på korr mang som kjæm! Vil savn dæ,men vi tar vel træffet når du kjæm over fjellet fra Vera!! I dag har æ starta feri å avspasering, så nu bli d fri i 2 mnd!!! Da får dåkk ha fortsatt fin tur! Spent på å sjå kolles de har hatt d på etappen som nu e unnagjort!!Klæm!!!!;o)