søndag 20. juni 2010

13.06 - 20.06.2010.Galggo til Innset.

Da har vi endelig dekning igjen!!Slik har vi hatt det siste uka. Forrige søndag kjørte Torgeir oss ut til Galggo. Vi forlot ham kl.12.45 med retning mot Goldahytta,vi går nå fra hytte til hytte uten telt. Endel snø inn til Golda men vi sto han av. Mandagformiddag gikk vi fra Golda til Gappohytta i finvær, endel snø å gå på idag å. Ett yrende fugleliv innover fjellet. Tirsdagmorgen forlot vi Gappo med kurs for Rostahytta. Vi gikk gjennom Isdalen og der var det en god del snø. Ubeskrivelig flott natur i fint vår vær. Værre ble det da vi skulle forlate Isdalen,bratt var det og MASSE snø. Vi kava oss ned igjennom dalen og kryssa elva. Tilslutt dukket Rostahytta opp i det fjerne. : ) Der var det en mann fra Tyskland som heter Sven og skal gå til Palermo i Italia!!!! Han skal gå samme vei som oss så vi holder delvis følge om dagene.

Onsdagsmorgen går vi mot Dærtahytta,starta med ei laaang hengebru så bar det innover fjellet. Lite snø så det gikk så fjordene blånet. Rasta halveis over fjellet i fint vær,ned ei bratt steinur før hytta dukka opp. Over oss kretset en Fjellvåk. Vel inne er det vanlig prosedyre,vann,mat,vasking og litt avslapping før natta faller på.
Torsdagmorgen var det Dividalshytta som var målet. Startet i litt tåke, men så ble det fin vær. Vi sæla på, her skulle tilbakelegges 25 km idag. Etter en litt lang elvevading bar det 45 min,RETT OPP!! Endelig på toppen skulle vi videre innover fjellet så bar det enda brattere ned til hytta. Sven vår "butler" hadde fyra opp i ovnen og varmet vann til damerne kom. Gentleman kan det vel kalles. Sven hadde rigget seg til i den andre hytta.
Fredagsmorgen var det Vuomahytta vi satta kursen for, 2 hengebruer måtte forseres før vi gikk inn i flotte Anjavassdalen.Nå hadde sommeren innhentet oss,vi gikk i shorts for første gang på turen. Vi rasta og koste oss gjennom dalen 20 min. før hytta ble vi innhentet av regnet. Godt å komme til varm hytte,butleren er alltid først i sporet!
Lørdagsmorgen starter vi 07.10 vi skal laangt til Altevannshytta hadde vi planer om. Tåke og regn men fram må vi,etterhvert som vi kommer inn i fjellet blir regn til snø. Da dukker det plutselig VELDIG store spor opp i snøen!! Her har nok bamsefar gått for ikke lenge siden. Vi så oss litt rundt men ingen å se,HELDIGVIS! Mere snø å gå i jo høyere på fjellet vi kom,men bamsefar har store fotefar så det går helt fint
å gå i.Vi nærmer oss Gaskashytta der tenkte vi å ta en kort stopp,men hvor er brua vi skal gå over? Tatt av vårflommen i mai så her må vi finne vademuligheter i elva. Dette setter en stopper for Altevannshytta. Vi finner en plass å krysse elva og vi går nesten til midja i noget sterk støm,men vi berger oss alle 3. Vi må på Gaskashytta til tørk.
Søndagsmorgen har vi bestemt oss for å slå følge med Sven til Innset Huskeyfarm. Gikk fra hytta kl.09 og hadde 3 timer til Altevann,men så mangla det ei bru der også! Så var det på han igjen og finne en fin plass å vade-bade med full pakke. Dypere vad men litt mindre strøm. Våtere og kaldere kan man vel neppe bli i juni. Torgeir kom på besøk og hadde med egg og bacon og diverse godsaker. Det er godgutten sin det. Nå er vi gode og mette og i skrivende stund hviler mine øyne på 70 huskyer
og 6 valper.Ett hundeliv med andre ord. Imorgen går turen til Lappjordhytta og vi håper å være i Abisko tirsdag utpå dagen. Så inntil da, ha en fin uke alle sammen.
Bilde 1: Unni på tur over en hengebru til Anjavassdalen.
Bilde 2: Sven vår gode hjelper og venn.
Bilde 3: Vading ved Koievasselva.