tirsdag 14. september 2010

06-09.09: Mostøl- Kringlevann.

Forlot Mostøl kl.08.45, været er fantastisk. Vi skal bratt oppover og innover Kyrkjedalen. Når vi først kom opp var det en fin tur innover dalen. Etter en god rast skulle vi gjennom Kyrkjeskaret, det ble en strabasiøs tur! Bratt var det og snøbreen vi skulle gå på fristet ikke. Altfor bratt og altfor glatt. Da var det klatring mellom og over STORE kampesteiner. Dette var en tungforsering som tok godt på kreftene. Vi sleit oss gjennom på ett vis, men dette var den tyngste passasjen vi har hatt på hele turen. Det sier ikke så lite. Vi tok oss en velfortjent matpause etter skaret. Nå er vi i Ryfylkeheiene, masse opp og ned på gråstein og berg. Kom til Krossvann på kveldinga. Mat, mat og mere mat! : ) Neste morgen startet vi i sterk vind og litt regn. Glatt og gå på bergene så vi tok det med ro. Etterhvert kom vi til ei laaang hengebro og i den sterke vinden var ikke det nå høydare. Over kom vi nå på ett vis! Over fjellet i den sterke vinden fikk vi se den flotte villreinen som holder til i dette området. Det er ikke alle som får se den. Hovannhytta dukket opp og her skal vi bo. Neste morgen går vi i kraftig vind videre langs Blåsjø, Norges største oppdemmede vann. Da vi endelig passerte demningen tok vi oss over ett skar og inn til Storsteinen som hytta het. Umulig å få opp varmen i hytta pga sterk vind. Villa gjennomtrekk. Neste dag sæla vi på igjen i sterk motvind, opp og ned og rundt masse vann. Vadet en del elver, men heldigvis lav vannføring. Kom til Kringlevann på ettermiddagen. Her fikk vi varme i hytta og vi fikk slappa godt av om kvelden. God middag og tidlig i seng.